Peste 3.000 de credincioși au participat la slujba de Bobotează de la Catedrala Patriarhală și la sfințirea apei la sărbătoarea Botezului Domnului, apoi au stat la coadă pentru a lua agheasmă mare, unii spunând că iau pentru ei, dar și pentru rude și prieteni care nu au putut ajunge la biserică.
Oamenii au venit încă de la ora 8.00 la Catedrala Patriarhală, având cu ei sticle și chiar bidoane de cinci litri, pentru a lua agheasmă mare.
Credincioșii veniți de dimineață au stat mai întâi în Catedrala Patriarhală, unde PF Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a oficiat slujba Sfintei Liturghii, alături de PS Varlaam Ploieșteanul, episcop vicar patriarhal, și de un sobor de preoți și diaconi.
Patriarhul Daniel le-a vorbit oamnilor prezenți la slujbă despre importanța marelui praznic al Botezului Domnului.
„În sărbătoarea aceasta mare și sfântă a Botezului Domnului este cuprinsă întreaga vedere duhovnicească a vieții creștine. Cel ce este botezat în numele Preasfintei Treimi trebuie să fie toată viața un mărturisitor al iubirii Preasfintei Treimi. Cel ce prin botez a intrat în biserică trebuie să facă din toată existența lui o existență bisericească”, a spus PF Daniel.
În continuare patriarhul Daniel a explicat că Sărbătoarea Botezului Domnului se mai numește și „Arătarea Domnului”, „Descoperirea Cuvântului Întrupat”, „Epifania” sau „Teofania”, deoarece rememorează momentul când Mântuitorul Iisus Hristos a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul în apele Iordanului, ocazie cu care s-a arătat lumii Sfânta Treime: „glasul Tatălui se face auzit din ceruri, Fiul este întrupat și stă în râul Iordan, iar Sfântul Duh se coboară în chip de porumbel”.
Mântuitorul a venit la Sfântul Ioan la Iordan când avea vârsta de 30 de ani, la evrei această vârstă fiind cea a maturității. Botezul lui Ioan nu este tot una cu botezul creștin, deoarece ceea ce a săvârșit Sfântul Ioan Proorocul la Iordan era doar o prefigurare a botezului creștin care își are începutul în Pogorârea Duhului Sfânt la 50 de zile după Învierea Domnului și la 10 zile după Înălțarea sa la cer, a mai spus PF Daniel.
Apoi slujba s-a mutat afară, unde erau adunați deja peste 3.000 de credincioși, așezați în linie câte trei, patru și formând mai multe rânduri dinspre Catedrală, înconjurând biserica și coborând spre bazele dealului Patriarhiei.
Patriarhul Daniel a evidențiat din nou importanța Botezului, punând accent pe apa sfințită pe care oamenii și-o doresc atât de mult.
„Botezul este începutul vieții veșnice, legătură de viață și de iubire a noastră cu Dumnezeu tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Noi eram copii când am fost botezați, dar acum, fiind maturi, în fiecare an sărbătoarea Botezului Domnului este o reînnoire a botezului nostru. Agheasma mare este izvor de binecuvântare și de bucurii. Ea este izvor de nestricăciune, de sfințenie, de iertare de păcate, de vindecare de boli”, a mai spus PF Daniel.
El a explicat că agheasma mare se bea începând de luni, pe nemâncate, opt zile la rând până în 14 ianuarie, cifra opt însemnând veșnicie.
Agheasma mare se folosește și atunci când cineva este grav bolnav și nu se poate împărtăși sau de persoanele oprite de la sfânta împărtășanie.
„Persoanele oprite de la sfânta împărtășanie pot să bea agheasmă mare în joia dinaintea Paștilor, de Crăciun, de Bobotează și de sărbătoarea sfinților Petru și Pavel. După agheasma mare se ia anafura, și nu înainte, ca la agheasma mică”, a explicat Patriarhul Daniel.
Boboteaza precede sărbătoarea în care în Biserica Ortodoxă este pomenit Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului. Sărbătoarea amintește de botezul în apa Iordanului a mântuitorului Isus Hristos și de recunoașterea lui ca Mesia de către Ioan Botezătorul, a mai spus PF Daniel.
După ce a urat tuturor celor prezenți la sfințirea mare a apei ca Botezul Mântuitorului să le aducă lumină în suflet și duh sfânt, PF Daniel a înconjurat prin mulțime biserica, pentru a stropi cu agheasmă mare pe toți cei care au venit să participe la slujba de la Catedrala Patriarhală.
Pentru sărbătoarea de duminică au fost pregătite vase cu peste 120.000 de litri de apă, adusă din fântâna Maicii Domnului din parcul Reședinței patriarhale, realizată printr-un foraj de mare adâncime, la 183 de metri.
La ora transmiterii acestei știri, numărul credincioșilor veniți la Catedrala Patriarhală pentru a lua agheasmă a scăzut, dar continuă să vină grupuri mici de oameni pentru a lua apă sfințită de Bobotează.
Chiar dacă apa sfințită duminică poate fi băută numai opt zile, oamenii au spus că au luat mai multă, pentru ei, dar și pentru rude, prieteni, copii, pentru toți cei care nu au putut să ajungă la slujbă.